Legendás gyártók: Midway Games Inc.

Korábban az SNK és a Capcom esetében is beszéltünk mindenféle összefonódásról, cégek meg-és kivásárlásáról, de a IRM-Irem-Nacza-stb semmi ahhoz képest, ami a Midway háza táján zajlott.Az eredeti vállalatot még 1958-ban alapították, Midway Manufacturing néven, és mindjárt 69'ben fel is vásárolta a Bally, amely akkoriban piacvezető volt a félkarú rablóival.

Egészen 1973-ig foglalkoztak elsődlegesen vidámparkok, játéktermek számára gyártott játékok, pl hokiasztalok, bowling "szimulátorok", rögzített puskás mini céllövöldék és mindenféle egyéb, hasonló szórakoztatóeszközök gyártásával. 1973-ban, nagyon helyesen érezve a változás szelét, belevágtak az interaktív játékok, pontosabban a videojátékok fejlesztésébe, gyártásába és terjesztésébe. Az első, igazán átütő sikert öt évvel később, 1978-ban a Space Invaders-el aratták. Már ekkor szorosan együtt dolgoztak több japán fejlesztővel is, jellemzően a Taito-val licenszelték egymás játékait oda-vissza a két ország között. Tettek egy kis kitérőt 77'ben az otthoni konzolok piacára is, de több okból is jelentős késéssel, csak egy évvel később került a felhasználókhoz.

A Bally már 79'-ben elvesztette az érdeklődését ezzel a szegmenssel kapcsolatban, és az egész részleget eladták kompletten. És hogy milyen jól tették, az már 1983-ban megmutatkozott: a komplett játékkonzolpiac összeomlott, gyakorlatilag két év alatt az eladások 97%-al estek vissza, cégek egymás után mentek csődbe, és az egész iparág megingott.

A Bally 1982-ben egybeolvasztotta a videojáték és flippergyártó részleget Bally/Midway Manufacturing néven, majd az egész részleget eladták a konkurrens flippergyártónak, a Williams-nek 1988-ban. A Williams így jogosult volt használni a Bally márkanevet mind videojátékok, mind a flipperek esetében, azaz összesen három jól bejáratott márkanévvel rendelkezett ezen a piacon, amelyek mögött azonban ugyanaz a bevált, évtizedes tapasztalatokkal rendelkező szoftver-hardver fejlesztő csapat állt. Ez flipperek esetében gyakorlatilag azonos alapokat jelentett, amely generációról generációra egyre fejlettebb lett, mind elektronikailag, mind szoftveresen.

Egy WPC generációs flipper diagnosztikája már alkatrész szintig meg tudta "mondani", mit hol keressen az ember, gyakorlatilag egy működésképtelen tekercs vezetékszínkód, csatlakozó láb szám, biztosíték,  sőt, meghajtó tranzisztor szintig visszakereshető volt magán a gép szoftverén keresztül. Hasonló logika mentén készültek a Midway videojáték paneljei is, minden panel saját diagnosztikával indult, amely ROM-RAM szinten tesztelte önmagát. A flipperek mind Willams, mind Bally név alatt kerültek forgalomba, míg a videojátékok Bally/Midway néven, később pedig a Williams saját szoftverrészlegének beolvasztásával csak Midway néven. Az azonos, vagy legalábbis hasonló alapok, a közös hardver-szoftver tudásanyag, fejlesztőgárda lehetővé tette, hogy egy programozó éppúgy részt vehessen egy flippergép szoftverének fejlesztésében éppúgy, mint egy videojátékéban, de átjárhatóak voltak bizonyos grafikai elemek és hangeffektusok is. 1992-ben a Bally adta a valaha legnagyobb darabszámban gyártott flippert, az Addams Family-t,  később a hatalmas érdeklődésre való tekintettel később kiadták a sorszámozott Gold változatot, minden bizonnyal innen ered az, hogy jelenleg a futó flipperek akár 3-4 változatban is forgalomba kerülnek.

1996-ban, a Time-Warner Interactive felvásárlásával megszerezték az Atari Games-t, amely a Atari anyacégről még a 83-85'ös játékipari válság alatt vált le. A Midway eddig mind fejleszőként, mind kiadóként akkorára nőtt, hogy átvéve a Williams minden videojátékkal kapcsolatos márkanévét és szabadalmát, és 30 év után, 1998-ban ismét önálló céggé alakult. Ezzel párhuzamosan minden flipperrel kapcsolatos tevékenység fokozatosan átkerült a Williams-hez, és 1999-ben teljesen kivonult ebből a szegmensből, ismét 100%-ban videojátékokra koncentrálva.

Innen viszont csúnyán megindultak lefelé a lejtőn, a 83-85'ös válság megismétlődni látszott: 2000-től már folyamatosan veszteséges volt a cég, a Midway Games West-é átszervezett Atari Games végképp bezárta kapuit, 2003-ra pedig már korábbi számokhoz képest "nevetséges", évi 115 millió dolláros eladásaik mellett 93 millió dollár veszteséget voltak kénytelenek lenyelni. A cég azonban még így is képes volt tovább működni, sőt: előre menekülve, pánikszerű felvásárlásban kezdtek,sorban megszerezve a Surreal Software-t, az Inevitable Entertainment-et, a Paradox Development-et, de még az ausztál Ratbag Games-t is.

2004-ben "csak" 20 millió dolláros veszteség állt 162 milliós bevétel eladás,  de 2005-ben ez a szám már 112 millió dollárra rúgott, miközben az eladás visszaesett 150 millió dollárra, ezzel együtt a kiadók listájának negyedik helyéről a huszadikra estek vissza. 2008-ban a gazdasági válság elérte a játékipart is, a Midway három hónap alatt háromszor cserélt vezérigazgatót, de a véget nem lehetett tovább késleltetni: akárhogy is manipuláltak részvényekkel, tőkeinjekciókkal, újabb és újabb többségi tulajdonosváltással, 2009-ben hivatalosan is bejelentették a csődöt. Rengeteg huzavona után a chicago-i részleg a Warner Brothers-hez került, míg a san diego-i részleget a THQ vette át, a seattle-i, korábbi Surreal Software maradék végül pedig 2010-ben a Monolith-ba olvadt be.

Midway           

Teljes név: Midway Games Inc.
Eredeti név: Midway Manufacturing Co.
Alapítva: 1958

 

2017. január 30

© retrogamer.hu 2017. All rights reserved. Powered by automataberles.hu


TotalStudio